“برای ما سؤال است که چگونه تولیدات رسانهای(فیلم،پویانمایی ،بازی و…) میتواند در زندگی ما تأثیرگذاری داشته باشد،درحالیکه ما فقط تماشاگر آنها هستیم و توجهی به متن فیلم نداریم ،صرفاً برای ما جنبه سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت را دارد! این پرسشها همیشه در مقابل کسانی مطرح میشود که سعی دارند حقیقت مفاهیم تولیدات رسانهای را در عموم جامعه واکاوی کرده و مردم را نسبت به خوراک روحی خود آگاه سازند.
در این قسمت توضیح خواهیم داد که منظومه فکری حاصل از تولیدات رسانه ای چگونه در جامعه رسوخ کرده و در نهایت سبک زندگی مردم را تغییر می دهد.
رسانه:
از رسانههای تعریفهای متعددی وجود دارد،لیکن محور اصلی این تعاریف واسطه بین منبع تولیدکننده پیام و منبع گیرنده آن است.رسانه در سالهای اخیر به معنای رسانههای دیجیتال نیز استعمال و تمام شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای،اینترنت و… را شامل میشود.
رسانه حامل پیام است،و این پیام از منبع صادر شده و براساس مبانی منبع شکل میگیرد.در واقع تولید کننده پیام است که به پیام جهت داده و آن را اشکال مختلف تدوین می کند.
این پیام حاصل یک تفکر است و همانطور که میدانیم تفکر به سه قسم عقلی ،تخیلی،توهمی تقسیم میشود که ارزشمندی یک پیام به عقلانی بودن آن است!
نتایج:
هر رسانه ای حامل مجموعه از پیام هاست و از آنجایی که پیام ها زاییده تفکرات هستند و تفکرات زمانی صحیح ،درست و بی نقص خواهند بود که عقلانی یا بر مدار عقلانیت باشند ارزشمند و کاربردی خواهند بود.
در اینجا باید نکته مطرح کنیم که اگر تخیل و توهم که در نظام ارزشگذاری ما در حوزه پیامها از درجه پایینی و غیرکاربردی برخوردار است پس چه نیازی به بودن آنهاست؟ در پاسخ باید عرض کنیم که توهم و تخیل اگر تحت سیطره عقل باشند از بهترین و کاربردیترین نیروها خواهند بود، بهطوریکه ما در آثار هنری مانند شعر از نیروی تخیل استفاده میکنیم.(برای اطلاع بیشتر به مقالات ضمیر ناخودآگاه و هنر الهی یا الحادی مراجعه فرمایید)
شاخصه:
همانطور که مطرح کردیم پیامها بر اساس مبانی تفکری منبع تولیدکننده آنها شکل میگیرند و از طریق رسانه منتقل میگردند.این پیامها روزانه بهوفور به ما عرضه میگردد و ما برای اینکه تشخیص دهیم این پیام در نظام ارزشگذاری درست است یا خیر،مهم است یا کماهمیت،مفید است یا مضر و… نیازمند به شاخصه هستیم! شاخصهای که بتوانیم درست بر اساس کمال و هدف زندگی بین این پیامها تفکیک ایجاد کنیم.
در مطالب بالا مطرح کردیم که عقلی بودن یا برمدار عقل بودن پیام است که به آن ارجحیت میدهد و این مقام از کسی پوشیده نیست!اما آیا عقل خود میتواند شاخصهای کامل برای گذشته ، آینده و حال باشد؟عقل با تمام عظمتی که دارد میتواند شاخصهای مطمئن فارغ از زمان و مکان باشد؟
عقل اگر نمیتواند فرازمانی باشد اما مقدماتی را درک میکند ؛لیکن اگر همین عقل به کمک اطلاعات خدشهناپذیری که از آینده و جامعیت همه ابعاد زندگی بهصورت فرا مکانی و فرازمانی است بهرهمند شود میتواند شاخصهای فرازمانی و فرا مکانی باشد.
درواقع شاخصهای که ما مدنظر داریم دو منبع دارد که یکی عقل است و دیگر اطلاعات خدشهناپذیر فرازمانی و فرامکانی و ناظر به جامعیت خلقت و نیازمندیهای آن.
همانطور که میدانیم انسانها از نعمت عقل برخوردار هستند لیکن برای دستیابی به منبع دیگر که مشخصات آن را مطرح نمودیم چه باید کرد؟آیا انسانی که محدود به زمان و مکان است میتواند این اطلاعات را تولید کند درحالیکه خودش محتاج این اطلاعات است؟
این اطلاعات خدشهناپذیر که جامعیت کاملی نسبت به هستی و آینده و گذشته و حالش را باید از چه منبعی دریافت کرد تا بتوانیم شاخصه مطمئنی در بررسی پیامهای دریافتی داشته باشیم؟
حذف شاخصه:
درصورتیکه ما در برخورد با پیامها شاخصه ناقص و یا بدون شاخصه عمل کنیم چه سرنوشتی برای ما رقم خواهد خورد؟در اولین جواب میتوانیم مطرح کنیم که قدرت تشخیص از ما سلب شده و ما نمیتوانیم بهطور درستی در مورد پیامها قضاوت کنیم و بدین منظور یا مجبور خواهیم شد که تمام پیامهای رسیده را نادیده بگیریم و برم بنای عقل خود که منحصر در زمان و مکان است عمل کنیم که تضمینی در تشخیص درست عمل ما نخواهد بود، یا باید تمام پیامها را قبول کرده و طبق آنها ارزشگذاری کنیم که این مورد باعث میشود ما پیامهای درست و غلط را باهم قبول کرده و گاهی به سمت غلط حرکت کنیم گاهی به سمت درست! و صورت سوم این است که برخیها را قبول کرده و برخیها را قبول نکنیم که چون شاخصه ما کامل نیست باز به مقصد نخواهیم رسید!
نتایج
با توجه به مطالب مطرحشده اگر ما بدون شاخصه یا با شاخصه ناقص در تأیید یا رد پیامهای رسیده عمل کنیم نتیجه درستی نخواهیم داشت و در دایرهای محاط میشویم که منظومه فکری ما را تشکیل خواهد داد!منظومهای که ممکن است هم در آن ستاره باشد و هم سیاهچاله! و این اطلاعات ضدونقیض همواره با یکدیگر در جدال خواهد بود!(برگرفته از سایت :www.badrs.net)”